pondělí 16. července 2018

Věštíme z výtoku

Mám bílý výtok, je to normální?
Mám žlutý výtok, nejsem nemocná?
Mám zapáchající výtok, co to znamená?
Mám hrudkovitý výtok, mám jít k doktorovi?


Začínám být lehce alergická na tohle slovo. Možná je to způsobené tím, že ho slýcháváme v televizi, když zrovna večeříme a čekáme, než začne film, možná je to tím, že je tolik diskuzí a zpráv, kde se objevuje. Řešení výtoku se stalo takovou nějakou ženskou rutinou, a proto jsem se rozhodla věnovat mu dnešní text. Za dobu, co mám blog, jsem četla už několik popisů výtoků ve svém mailu, a i když jsem odpovídala na různé otázky, tak jsem se vždy zdržela názoru na otázku: "Je to normální?". Stejně tak je tomu na diskuzních fórech, kde se tyhle popisy objevují v kombinaci s dotazem dost často. Přemýšlela jsem nad tím, jak tohle uchopit a vezmu to čistě podle sebe.

Úplně normální výtok 
Čirý, světlý, bílý, flek, který vidíte na kalhotkách a který máte na prstech, když se rozhodnete to blíž zkoumat. Naše intimní partie jsou natolik inteligentní, že mají samočistící a zvlhčující schopnost a my kvůli tomu pochybujeme? Je naprosto přirozený, žádoucí a fajn a jeho množství ovlivňuje řada faktorů. Také tenhle úplně normální výtok má svoji specifickou vůni a chuť.

Úplně normální výtok během ovulace
V období kolem ovulace přichází naše nejvlhčejší dny. Hladina estrogenu je vysoká a to, co můžeme spatřit je v podstatě vyživující "kondicionér" pro spermie, který jim má usnadnit pohyb v kyselém prostředí naší vagíny. Výtok je spíš jako hustý hlen, který konzistencí připomíná vaječný bílek.

Úplně normální výtok během vzrušení
Díky bože za něj! Ať už je ho hodně nebo ještě víc, můžeme si kvůli němu užívat bezbolestný a příjemný sex. A ano, je to normální, že někdy, když z vás svojí chloubu partner vytáhne, je od vás "ulepená" (velmi častá otázka). Vystříknutí nebo vytékání většího množství čiré tekutiny (která je konzistencí prostě jako voda), je squirt - taky normální.

Hnědý výtok 
Přejdeme teď rovnou k něčemu, co není tak úplně správně. Zabarvený výtok krví - špinění - značí, že se v těle něco děje. Buď přichází, nebo odchází menstruace, což není dobře pokud ji mít nemáte nebo se děje něco jiného. Krvavý výtok doma neřešte a zajděte za doktorem. S bolestí a teplotou se krvavým výtokem (zvlášť po sexu) projevují také chlamydie.

Pálivý výtok 
Kdo z nás už někdy prožil kvasinkovou infekci, výtok, který ji doprovází, pozná už do konce života. Svědění, pálení, otok, bělavý výtok, který nemá obvyklou konzistenci, ale spíš se drobí. Babská rada, dát si na tahle místa bílý jogurt zabírá. Tedy alespoň mě pomohla přečkat to nejhorší před tím, než jsem šla k doktoru. Taky je fajn mít po ruce dnes volně prodejné čípky na kvasinkovou infekci.

Žlutý až nazelenalý výtok
Troufnu si říct, že také v tomhle případě prostě poznáte, že něco není v pořádku. Ošklivý výtok, který navíc zapáchá, značí infekci. Může se jednat o trichomoniázu, bakteriální vaginózu nebo o další podobně lákavé nemoci. Žlutým výtokem a bolestí pánve se projevuje také například kapavka.

Ať už to máte jakkoli, pokud vás něco donutí se nad tím pozastavit, nenechávejte to být. Já už byla u gynekologa asi stokrát úplně zbytečně, když mě něco zabolelo nebo jsem se jen chtěla ujistit, že jsem v pořádku. Lepší tam jít a slyšet, že vám nic není, než nejít a užírat se tím doma, nebo něco zanedbat a pak si to vyčítat. Osobně nechápu ženy, které "léčí" podivné výtoky doma a fungují se zápachem cibule nebo rybiny jako by se nic nedělo. Podle popisu výtoku vám nikdo v diskuzi a ani vaše kamarádka neřekne, jestli je to ještě normální nebo jestli to normální není, stejně tak, jako když si budete na pálení dávat dva měsíce bílý jogurt a čekat, že se to samo zlepší. Chce to jednat! Pokud čtete můj blog pravidelně, zmiňovala jsem několikrát i svůj názor na vyvoněné intimky a na speciální gely se speciálním Ph, bez kterých budete smrdět a budete mít výtok a budete mít zaručeně tisíc bakterií, virů a já nevím, čeho všeho. Vzpomínám na The Vagina Monologues, kdy Eve Enslerová říká jednu magickou větu: Nevěřte mu, když tvrdí, že voní jako plátky růže, když má přitom vonět jako píča. Ano, tak má vonět, no a pokud takhle voní a je vlhká a třeba i máte mokré kalhotky, je to všechno správně.


Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za komentář, V. ♥