úterý 4. června 2019

Kalíšek a já I.


O tom, že existuje menstruační kalíšek, samozřejmě vím už dost dlouho a stejně jako asi většina žen v roce 2019 vím, k čemu slouží a jak funguje. Přesto jsem v téhle oblasti úplně nepolíbená a vlastně jsem nad ním nikdy ani neuvažovala. Proč? Hlavní důvod byl ten, že jsem byla naprosto spokojená s používáním tamponů, které nosím už pěknou řádku let. Vím, jak se používají, vím, že se na ně můžu spolehnout a taky že jejich vyndavání se obejde bez nějakých krvavých scénářů. Možná to nebude v dnešní době znít úplně dobře, ale nepatřím mezi ženy, které pro odlehčení planetě obětují svoji pohodlnost, a nikdy jsem se nesnažila snížit odpad například tím, že si budu prát látkové vložky v kýblu. Takže na úvod to shrnu asi tak, tampony jsou super, jsou praktické, jednoduché, funkční a zbytek mě nezajímá.

Tedy.. nezajímal.

Nevím, jestli to může mít nějakou spojitost, protože můj gynekolog to nevyvrátil ani nepotvrdil, ale okolnosti mě donutily se začít zajímat. V lednu jsem musela podstoupit konizaci děložního čípku. O celém tom zákroku a o tom, co se kolem toho dělo, bych vám taky ráda někdy napsala, ale teď se pokusím držet tématu. Od té operace se mi změnila menstruace. Neptejte se mě, jak je to možné, protože teoreticky přece fakt, že vám něco "na povrchu uříznou", nemůže ovlivnit cyklus. Takže nevím, jestli je to tím nebo není, ale hlavní je to, že moje menstruace není jako dřív. Cyklus se mi protáhl z 28 na 30 - 32 dní, zažívám PMS a hlavně první dny mám neskutečné bolesti v podbřišku, je mi na zvracení a mám zimnici. Možná je to věkem, možná za to může něco úplně jiného, možná konizace, ale vedlo to k tomu, že jsem se začala o svoje tělo po téhle stránce víc zajímat. Mám toho ke studování moc a to se snažím zabývat jen fyzickou stránkou věci, ale najednou jsem si uvědomila, jak málo vím. Tohle mě dokázalo docela naštvat, protože nemám ráda, když od svého těla něco chceme a přitom nevíme, jaké podmínky mu pro to dát. Když budu mluvit třeba o hubnutí, tak pokud chci dát dolů dvacet kilo, ale nasadím si nesmyslné diety, tak svoje tělo utrápím. Takže já teď chci, aby moje tělo fungovalo po té ženské stránce, aby nebolelo, abych měla pravidelný cyklus, ale narvu mu tampon, který mi očividně nedělá dobře. V tomhle okamžiku jsem začala pozorovat jednu věc, tampony mi stoprocentně zhoršují křeče v břiše a já se domnívám, že je to tlakem právě na děložní čípek. Netýká se to jen prvního dne, ale celé menstruace. Pokud to někdo máte stejně a dokázal vám k tomu gynekolog něco říct, budu ráda za zkušenosti. Já to tomu svému řekla, ale on jen tak neurčitě pokýval hlavou, že je to možné.

Nějak mě to donutilo začít nad vším víc přemýšlet. I když mě netrápí žádné záněty a výtoky, začala jsem přemýšlet nad tím, jak tampony uvnitř působí a jestli by přece jen nebylo vhodnější opustit komfortní zónu a zkusit ten moderní kalíšek. Začala jsem si vyhledávat potřebné informace, pročítat diskuze a zkušenosti a přemýšlet. Já totiž málokdy jdu do něčeho jen tak a jen velmi nerada opouštím něco, co funguje nebo tedy něco, co dřív fungovalo. Články o bělení, škodlivých látkách, udržováním bakterií a o tom všem si asi každý najde sám, včetně toho, kolik ročně ušetříte jednorázovou investicí do kalíšku. Je to všechno pravdivé a podložené, ale já se chci přesvědčit na vlastní kůži. Tenhle měsíc jsem se na to podívala reálně a už jsem si nekoupila další krabičku tamponů. Zní to, jako kdybych přestávala kouřit co? Prostě jsem si řekla, že do toho půjdu, objednám ho, zkusím ho, a když nebudu spokojená ujdu 200 metrů do Tesca a tampony koupím. No stress. Víte, já vlastně ani nepočítám s tím, že by mi kalíšek vyhovoval natolik, že bych tampony už nikdy nepoužila, ale asi jsem potřebovala nějaký pomyslný zlom.


Jenže pak přišlo váhání nad tím, jaký kalíšek bych měla vzít. Jak velký? Od jaké značky? Co to je sakra za všechny ty tvary? Netušila jsem, že kalíšek neznamená prostě jednu volbu, ale došla jsem k závěru, že pokud budu dál pročítat veškeré dostupné informace ve veškerých jazycích, nejspíš se závěru doberu až někdy v přechodu. Nakonec jsem tedy učinila rozhodnutí a vybrala si Fun Cup od Fun Factory. Má odlišný design od všech kalíšků, které jsem viděla a působí vážně tak nějak hravě a méně "doktorsky". Ne že bych věřila, že menstruace od teď bude strašně funny a že budu pobíhat v bílých kalhotách a nadšeně poskakovat, ale ten design se mi prostě líbil. Četla jsem taky, že často vadí taková ta stopka, kterou má většina kalíšků, takže jeden problém by mohl být vyřešen právě zvolením tvaru. Objednala jsem si balení, kde jsou dvě velikosti, a rozhodla jsem se, že až to zase přijde, jdu do toho. A tak vznikne série článků, které budou zaznamenávat moje úplně začátečnické dojmy a recenze zároveň. Příští díl bude ještě nějaké obecné povídání o kalíšcích, a pokud se vám bude chtít, určitě ocením vaše názory a zkušenosti.

16 komentářů:

  1. Používám kalíšek už 5 let a ano občas použiji tampon nebo vložku, ale vždycky si potvrdím, že ten kalíšek je prostě pohodlnější a paradoxně mi přijde i hygieničtější. Rozhodně se musí žena smířit se vším co k ní patří a neštítit se vlastní krve, ale žádná hrůza se nekoná, když v tom získáš cvik, tak je to stejné jako použití tamponu. Stopku jsem ustrihla, protože mi vadila a v pohodě vytahuju "klešťovým" způsobem. Rozhodně doporučuju!

    OdpovědětVymazat
  2. Tak na tohle se fakt těším. Měla jsem lilcup-kupavala jsem si ho kvůli tomu, že na praxi "v bílých kalhotách" jsem se bála nějaké nehody. Chtělo to cvik, ale brzo jsem si ho zamilovala- ale pak jsem ho zapomněla připalit na koleje a v DM si koupila mooncup-a sedí mi líp. Ty funfactory se mi taky moc líbí, ale nechci si další kupovat jen tak "z rozmaru". Jenom k tomu gynekologovi- ono to je hrozně individuální, takže nejde říct "jo vám to ten tampon dělá a kalíšek vám pomůže". Můj gyndař mi řek, že každá ženská si musí najít to,co vyhovuje jí a samozřejmě dodržovat zásady hygieny, protože žádná varianta není samospásná.
    p.s.: jestli máš dezinfekční sprej na erotické pomůcky, tak je to super věc na cestování s kalíškem ;-) a stejný složení má v DM sprej na dětský hračky a dudlíčky.

    OdpovědětVymazat
  3. Kalíšek mám rok a půl a jsem nadšená! Jako vážně, opravdu nadšená. Skoro bych řekla, že menstruace se stala tak funny, jak píšeš, že je to nereálné. Největší plus je pro mě čistota. Nikde nic nešpiní, nepáchne (i při samozřejmém dodržování hygieny jsem si přišla, že prostě jsem cítit, dokonce i s tampónem), žádný stres na veřejnosti z protečení, ušpinění postele... všechno to nepříjemné kolem najednou zmizelo. Dokonce to vylepšilo i partnerský život, kalíšek umožňuje v tom týdnu víc aktivit. Nebo spíš ne víc aktivit, ale sebevědomí je rozhodně lepší a zážitek je pak taky lepší. Ale už zním jako z těch propagačních webů :) prostě největší ukazatel pro mě je, že když nemám zrovna u sebe kalíšek a musím použít vložku nebo tampón, tak je to najednou strašlivě nepohodlné, a to jsem tak žila spoustu let.
    Mám Me Luna zakončený kuličkou a nic nevadí a když náhodou, tak ho prostě jen posunu. Nic jsem neustřihávala. Z těch technických věcí si pamatuju, že jsem nevěděla, jak se řeší ten čas mezi vyndáním a vymytím a myslela jsem si, že potřebuji dva - jeden vyndám, druhý zavedu. Ale není to potřeba, klidně stačí jeden, nebude žádný vodopád.
    Na druhou stranu pořídila jsem ten samý i mladší sestře a té vůbec nevyhovuje. Pokud ale někdo váháte s koupí, tak to určitě zkuste. Není to tak drahé a buď vám to vylepší život nebo zůstane v šuplíku. Tu pětistovku dáte i za větší blbosti.

    OdpovědětVymazat
  4. Já mám štěstí, že mám menstruaci odjakživa poměrně slabou a krátkou (tři dny), takže se mi nikdy nestalo, že bych měla nějakou "nehodu" - ať už v oblečení, nebo třeba při spánku... Nejprve jsem používala vložky, protože mi je doporučila máma, ale časem jsem si vyzkoušela tampony a zjistila, že jsou výrazně pohodlnější, a nikdo o nich neví, pomalu ani já sama :) Takže je už používám cca deset let a nad změnou neuvažuju. Při menstruaci dělám všechno co bez ní, myšleno tím Sport a jiné aktivity, a nijak mě neomezuje - naopak si myslím, že by mě omezoval kalíšek, řešit kde ho vymýt, bála bych se, že nebude držet a proteče (četla jsem diskuze kde ženy psaly, že se může zrušit podtlak činnosti břišního lisu)... Uznávám, že je to ekologičtější varianta a svoji ani cizí krve se neštítím, to bych nemohla studovat medicínu :D Ale u mě rozhodně vítězí pohodlnost tamponu, jak jsi psala na začátku článku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. hele se slabou MS bys to vymejvání "někde" fakt neřešila- prostě ráno a večer ve sprše a pohodička... Taky jsem si myslela, že tampony jsou pohodlnější- po pořízení kalíšku jsem je pár let nepoužila, pak jsem kalíšek zapomněla doma a odfrčela na koleje... Sice jsem od spolubydly vyžumrala pár tamponů, ale druhý den jsem radši vyplázla 500 za další kalíšek s pocitem, že tampon už nikdy víc.... Jinak s kalíškem jsem napohodu zvládla i vodu- prostě jsem měla s sebou malou petku s pitnou vodou, které jsem přezdívala bidet :-D

      Vymazat
  5. Ja teda mam kalisek, ale prvni 2 dny nesnesu uvnitr nic... Tampon, kalisek... Stve me to, prijde mi to hnusny, ale proste prvni 2 dny jedine vlozky, jinak trpim jako kun..

    OdpovědětVymazat
  6. Super, taky nad ním už delší dobu uvažuju, takže se snad po těhle článcích taky dokopu ho zkusit.

    OdpovědětVymazat
  7. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  8. Kalíšek mám už dva roky a jsem z něj taky nadšená. Tampóny vysušují sliznici, mohou "pouštět vatu", jsou bělené a při delším zavedení se prudce zvyšuje riziko TSS. Kalíšek je pro mě zázrakem v oblasti pohodlí i hygieny.
    Vylévám ráno a večer, vždy v klidu doma. Ale i v dobrodružnějších podmínkách je to neuvěřitelně snadné. Tedy po tom, když člověk najde ten správný grif.
    Mám kalíšek zakončetý očkem a jsem spokojená, nikde nic netlačí, vytahuje se snadno. Sportovat se s ním rozhodně nebojím a nikdy se mi podtlak sám od sebe neuvolnil - ani při posilování, józe, stojkách, pole dance, tanci, skákání apod.
    Můžu jenom doporučit :)

    OdpovědětVymazat
  9. Kalíšek už mám schovaný od Vánoc v šuplíku a nejsem schopná se vzdát tamponu. Proč? Strach. Z toho jak to tam dát a jak zase vyndat. Docela mě vyděsily recenze o tom, že vyndávání občas nejde :D takže budu určitě ráda za tvé prvotní dojmy ;)

    OdpovědětVymazat
  10. Tak to bude dobrá motivace pro ostatní, kterým chybí odhodlání kalíšek konečně zkusit. Nebo nás to odradí už úplně :D jsem zvědavá.

    OdpovědětVymazat
  11. Já taky nedala dopustit na tampony, ale pak jsem před třemi měsíci zkusila kalíšek a názor změnila.
    První měsíc byl... divný... Brala jsem si ho jen na doma a na noc, do práce jsem si netroufla, protože jsem to s ním ještě neuměla a hlavně jsem mu nedůvěřovala. Navíc nejsem sexuálně aktivní a vytahování pro mě bylo dost bolestivé. Prakticky všude se ale píše, že začátky jsou vždycky těžké, že se s kalíškem člověk musí naučit. Tak jsem to překousla a druhý měsíc do toho šla znovu. Chytla jsem ten správný grif, získala důvěru a po třetím měsíci můžu říct, že už bych se k tamponům nevrátila.
    Přestože je aplikace a údržba kalíšku složitější a není to jen šup ven, do koše, šup dovnitř, celkově mi přijde komfortnější. S tamponem jsem lítala na záchod každé dvě až tři hodiny, s kalíškem v nejsilnější den jednou za pět hodin, ve slabší dny ho čistím jednou denně. Ještě mi ani jednou neprotekl, což se s tamponem stalo vzácně. Nevysušuje mi zbytečně sliznice, čímž mi zdá se odpadly problémy s mykózami a podrážděním. Nebojím se sportovat, ležet, chodit, nemusím celou dobu myslet na to, že krvácím. Imho bude taky skvělý do vody, to jsem zatím ale nezkoušela. A taky ušetřím 250 Kč měsíčně.
    Nějaký ten tampon v kabelce budu nosit vždycky, protože nejsem zrovna jako švýcarky a chodit s kalíškem je nepraktické. Jako základní hygienickou pomůcku bych už ale kalíšek za nic nevyměnila. Za sebe tedy doporučuji se nenechat odradit pofidérními začátky a dát tomu alespoň dva, tři měsíce.

    OdpovědětVymazat
  12. Taky se pridam ke spokojenym komentatorkam. Prvni jsem si koupila lunette 2,ale protekal a spatne se rozvijel, nevzdala jsem se a tam dole jsem se konecne vic prozkoumala a zjistila jsem ze mam hodne hodne nizko cipek plis jeste do strany. Takze jsem zkusila merulu a jsem nadsena je to měkčí univerzální kalisek,a trochu jiny tvar a zavadi se jinum skladem, ale ma velky objem a i pri hodne silne ms mi staci vylevat rano a vecer. JalJsi clovek zvykne je to pak hracka i v přírodě. Plus pozoruju ze me MS mnohem min boli a nejsem pak vysusena ani nachylna k mykozam jako driv po MS. Takze zkus urcite. Jo a ten lunette 2 jsem po neuspechu prodala na FB ve skupine kalisnice takže se mi investice castecne vrátila

    OdpovědětVymazat
  13. Já se kalíšku taky delší dobu vyhýbala a teď si říkám - ježiš, proč jsem to nezkusila dřív?! :D
    Naprosto jsem se do něj zamilovala! A moje vagína ho taky miluje!
    Používám ho už delší dobu a nikdy se mi nestalo, že bych měla jediný problém se zaváděním nebo vyndaváním.
    Nesmíš se toho bát a tím se ti nestáhnou svaly = problém s aplikací.
    Přijde mi to jako ta nejpřirozenější věc, mimo penisu, kterou si tam mohu zavést.
    Kvůli tamponům jsem trpěla na mykozy, zaněty, nepohodlí.. a od doby, co jsem začala s kalíškem, mám naprostý klid.
    Hodně štěstí! :)

    OdpovědětVymazat
  14. Kalíšek používám asi 2 roky, chtělo to trochu cviku, ale pak už je to pohoda, jako s tampony. Oceňuji velký objem, že to nemusím řešit jinde než doma. Tampony i větší velikosti mi po porodu protečou, kalíšek ne. V kabelce nosím pár tamponù, aby bylo něco rychle po ruce, než má člověk čas si doma v klidu připravit kalíšek. Řekla bych, že je to krok vpřed, začala jsem se zajímat když se mi nedařilo otěhotnět. Na zkoušku jsem koupila nějaký levný lilcup na slevomatu, stopku ustrihla a vyhovuje. Nebojte se a běžte do toho.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář, V. ♥